3 Feb 2012

Alhamdulillah, kembali berhijab.


Start aku berhijab masa umur aku 12 tahun, yakni ketika Tingkatan Satu (1). Walaupun masa tu tak baligh lagi, tapi reti pulak nak menjaga yang wajib ditutup tu kan? Selekeh tu takyah cakap laa, memang takleh nak dinafikan lagi. Aku berjaya kekalkan imej berhijab sampai la aku dapat masuk belajar kat Politeknik Port Dickson.

Semester Satu (1) imej masih sama. Duduk asrama la katakan, mestila kene nerd sikit. Dari aku sekolah menengah dulu memang aku tak suka duduk asrama, bila dah masuk Semester Dua (2) memang tak hingin la nak stay kat asrama kan. So aku decide nak duduk menyewa ngan kawan-kawan kat taman perumahan depan Politeknik tu. 

Aku, Kak Eera ngan Seha duduk serumah kat Lorong Empat  (4) Taman Poli. Haaa, masa ni la terasa duniaa anaa yang punyaaa! Yelaa, Mak Ayah duduk jauh, memang takde sape la nak monitor kann. Dah dapat duit PTPTN, terus rebonding rambut tuu. Pehh, zaman aku belajar dulu buat rebonding sampai setengah hari, punyelaa lama nak siap. Tapi takdehal, asal rambut cantik. Budak baru nak tengok dunia, dah set rambut mahal-mahal, hade die nak berhijab lagi?? Okay, setan dah mula beranak pinak dalam hati dan dalam hotak. Melayang dah hijab wehh! Boleng kepala dah.

Nak kata masa tu takleh pikir baik buruk, memang tipu laa. Darah tengah mendidih, mana la heran semua tu. Iskk, memang rosak la pemikiran macam tu. Mak Ayah memang bising la, tapi nak buat macam mana kan, kalau dah degil tuu, degil jugak. Tapi masa pergi intebiu, pandai pulak kau nak berhijab kan? Yelaa, lagi berkat kot? Hahaha, macam haremmmm je.

Dah dapat keje TNB pun takde hijab jugak. Nak-nak pulak boyfriend masa tu tak aku berhijab ke tak. Ayat standard "lepas kawen nanti baru pakai tudung". Lapan (8) bulan je kat sana, aku sekarang dah jadi kakitangan kerajaan. Majoriti kat opis aku berhijab, tapi hade aku kesah? Tetap mengeringkan hati sebab ada je yang sespesis ngan aku.

Tahun lepas, 2010 aku tengok ramai kawan aku macam Kak Eera ngan Ieda dah berhijab. Alhamdulillah. Tapi aku masih sama, takde rasa nak berubah pun. Sampailah raya tahun lepas, aku tak tau dari mana datang perasaan tu. Aku teringin sangat sangat nak tutup rambut ni. Hati ni macam 50-50 jelaa. Lama gila aku pikir, sebab aku tanak hangat-hangat tahik hanjing jee. Kang dah elok pakai, nak bukak balik. 

Sebenarnya berhijab ni kau takyah nak pikir pun sebenarnya, takleh nak 50-50 pun. Dah nama pun WAJIB tutup aurat kan. Setelah puas gadoh serta memaki hamun setan-setan dalam diri ni akhirnya aku buat keputusan yang aku akan berhijab setelah umur aku 24 tahun. So aku ada masa beberapa bulan lagi nak huhahuha <---- akal masih pendek. 

Tanggal 15 Januari 2012, genap umur aku 24 tahun. Alhamdulillah aku masih diberi peluang untuk melakukan perubahan. Aku kembali berhijab! Aku bersyukur sangat-sangat bila dengan perubahan kecil aku ni hati Mak, Ayah, Ex-Boyfriend, Boyfriend sejuk je tengok aku. Erkk, sebenarnya bakal mak mertua pun suruh aku bertudung! Sebaik boyfriend bagitau lepas aku dah berhijab, takdela aku nak berubah sebab orang suruh. Hmmm, kira satu bonus la tu kann? Hehehehe.

Walau macam mana pun, aku masih seorang manusia biasa yang tak sempurna, insan lemah yang masih melakukan kesilapan dan masih perlu banyak mencari ilmu.

Aku berharap dengan perubahan kecil ni membawa keberkatan dalam hidup aku. Aminnnnn. (",)

Emm emm, aku yang terkini. Errkk, bambam!





2 ce komen, ce komen kat bawah ni..:

SHAHRUL HAIRY DOT COM said...

As slaam,
Syukur alhamdulillah. Tampak kemas dan menepati ciri2 seorang muslimah. Keep on track Nurul =)

Nurul Ezzah said...

Hehehehe, insyallah. I'll do my best. Hip hip horayyy! =P

Post a Comment